کابینت مدرن

کابینت ها از انواع تجهیزاتی هستند که می توانند به دکوراسیون داخلی آشپزخانه چهره ای جذاب و متفاوت ببخشند. امروزه کابینت ها در انواع جنس و رنگ های مختلف ساخته می شوند که در میان این طرح های متنوع مدل کابینت های ام دی اف و های گلاس توانسته اند توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب کنند . در زیر توضیح مختصر و جامعی از کابینت های MDF و های گلاس را جهت آشنایی بیشتر آورده ایم :

کابینت آشپزخانه ام دی اف (MDF) :

ام دی اف یا MDF مخفف عبارت MEDIUM DENSITY FIBERBOARD به معنی « تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط » است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب ، کمد های دیواری ، ویترین های دکوری و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود. تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند. این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر بدست آید. این تعریف تخته فیبر در عبارت Medium Density Fibreboard یا همان ام دی اف بود.
در ام دی اف های معمولی، پوشش ورق از جنس ملامینه است.

برای درک مفهوم و معنی چگالی متوسط در ام دی اف، بایستی بگوییم که تخته فیبر با چگالی پایین، معمولا «خرده چوب (particle board)» نامیده می‌شود که ما آن را با نام «نئوپان» می‌شناسیم. نئوپان یا همان خرده چوب حتی از ذره‌های کوچکتری نسبت به ذره‌های چوب ام دی اف ساخته می‌شود و حتی می‌توان از خاک اره نیز در ساخت و تولید آن بهره برد. همین امر نیز باعث می‌شود که نئوپان گران نبوده و البته نسبت به ام دی اف ضعیف‌تر نیز باشد.

اما در کنار تخته فیبرهای با تراکم پایین یا همان نئوپان و تخته فیبر با چگالی متوسط یا همان ام دی اف،‌ نوعی فراورده چوبی به نام « تخته چوب متراکم یا با تراکم بالا (HIGH DENSITY FIBERBOARD) » نیز وجود دارد که از آن با عنوان « اچ دی اف – HDF » یا «تخته سخت – Hardboard » نیز یاد می‌شود. برای ساخت اچ دی اف، نسبت به ام دی اف و نئوپان میزان گرما و پرس بیشتری مورد نیاز است، اما در عوض معمولا نیازی به مواد چسبی وجود ندارد. اچ دی اف ها معمولا مقاومت بالایی دارند، اما تولید آن‌ها می‌تواند با قیمت بالا تمام شود.

طرح کابینت MDF بستگی به روکش آن دارد. روکش های ام دی اف براق نیستند و برخلاف کابینت کلاسیک تمام چوب، امکان اجرای طرح های CNC و کنده کاری روی آن نیست. اما این روکش ها بسیار زیبا و متنوع هستند.

از مزایای کابینت ام دی اف میتوانیم به دوام بالا، زیبایی طرح ها و قابلیت ابزار خوری مناسب آنها اشاره کنیم.
از معایب آن هم میتوانیم مقاومت کم در برابر رطوبت را نام ببریم . اگر قسمتی از کابینت ام دی اف یا روکش آن آسیب دیده باشد و آن بخش در معرض رطوبت قرار بگیرد، خیلی راحت رطوبت نفوذ پیدا کرده و باعث خرابی کابینت می گردد.

مزایای ورق ام دی اف (MDF) :

  • ام دی اف یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به حساب می‌آید؛ چرا که تولید آن نسبتا ارزان بوده و قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده ورقه چوبی پایین است.
  • برای تولید ام دی اف از خرده چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز با استفاده از ام دی اف می‌توان به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک کرد.
  • با توجه به امکان استفاده از روکش در ام دی اف ها، می‌توان آن‌ها را در طرح و رنگ‌های مختلفی تولید کرد و به عبارتی تنوع رنگ و طرح در ام دی اف ها بالا می‌باشد.
  • سطح ام دی اف صاف بوده و همین  امر نیز باعث می‌شود که چسباندن مواد دیگر روی آن کاری راحت باشد.
  • مواد شیمیایی استفاده شده در ام دی اف باعث مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه می‌شوند.
  • ام دی اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغییر شکل نداده و منبسط یا منقبض نمی‌شود.
  • شکل دادن به ورقه ام دی اف آسان‌تر از شکل به دادن به ورقه‌های چوبی است و همین امر نیز یکی دیگر از علت‌های تنوع شکل و طرح ام دی اف است.
  • یکی دیگر از مزایای ام دی اف این است که انواع روکش به راحتی بر روی ورقه‌های ام دی اف متصل می‌شوند و همین امر نیز باعث می‌شود که بتوان آن را به شکل چوب طبیعی درآورد. (با روکش چوبی)

حال نگاهی به تعریف کابینت “های گلاس” می اندازیم :

کابینت آشپزخانه هایگلاس (HIGH GLOSS) :

کابینت هایگلاس از جنس ورق‌های «های گلاس» ساخته شده است. ظاهر براق، شفاف و شیشه ای شکل آن، باعث جلب نظر و توجه بانوان خوش سلیقه شده و جایگاه خوبی در میان انواع کابینت پیدا کرده است . قیمت این نوع کابینت هم نسبتاً مناسب می باشد و معمولاً طرح‌های این کابینت از نوع کابینت‌های آشپزخانه مدرن و ساده هستند.

نامگذاری کلمه های گلاس برخلاف تصور عموم، ربطی به کلمه «شیشه» (Glass) ندارد. هایگلاس در حقیقت متریالی است شبیه به ام دی اف که پوشش لایه بیرونی آن متفاوت و از جنس پلکسی گلاس (نوعی پلاستیک) است؛ در ام دی اف های معمولی، پوشش ورق از جنس ملامینه است.

معمولاً یک طرف ورق های گلاس با این لایه ی شفاف و زیبا پوشش داده میشود و سمت دیگر آن لایه معمولی‌تری دارد. برای همین عموماً فقط از یک سمت، شفافیت و زیباییِ خاصِ های گلاس را مشاهده میتوان کرد . از لحاظ قیمت هم ، قیمت کابینت های گلاس قیمتی متعادل محسوب میشود.

مزایای کابینت های گلاس (HIGH GLOSS) :

  • زیبایی و درخشش خاص رویه ی هایگلاس :
    کابینت های گلاس به دلیل قرار گرفتن روکشی از جنس پلکسی گلاس برروی مغزی ام دی اف، درخشش خاصی در رویه خودش دارد . دلیل محبوبیت بسیار بالای کابینت های گلاس هم، همین براق بودن سطح این کابینت است.
  • تنوع در طرح و رنگ متریال های‌ گلاس :
    کابینت های گلاس تنوع رنگ و طرح بسیار مناسب و مطلوبی دارد. این کابینت ها با طرح های بی نظیر خود، هر سلیقه ای رو راضی می نمایند. عمده طرح های کابینت های گلاس مدرن بوده و به طور کلی هایگلاس کابینتی مدرن و امروزی به حساب میاد.
  • قیمت نسبتاً اقتصادی (کمی گران‌تر از ام دی اف) :
    یکی از مهمترین مزیت های کابینت های گلاس، قیمت مناسب این کابینت ها است. قیمت کابینت های گلاس فقط کمی بالاتر از قیمت کابینت ام دی اف است و از کابینت هایی مثل ممبران، روکش چوب و چوب قیمتی بسیار ارزان تر دارد. نکته ی مهم در مورد کابینت های گلاس این است که این کابینت ها دو نوع ورق دارند: ورق های گلاس خارجی یا ترک و ورق های گلاس ایرانی. طبیعی است که قیمت کابینت های گلاس ترک از کابینت های گلاس ایرانی بالاتر می باشد. اما باز هم گران ترین کابینت های گلاس قیمت پایین تری نسبت به کابینت آشپزخانه ممبران و روکش چوب دارد.
  • مقاومت و ابزار خوری بسیار مناسب :
    کابینت هایگلاس مغزی از جنس ام دی اف دارد. پس مزایای ام دی اف تا حدودی شامل حال این متریال هم میشود. یکی از مزایای قابل اهمیت ام دی اف، ابزار خوری بسیار مناسب و مقاومت بالای این ورق ها بود. کابینت هایگلاس هم مانند ام دی اف، قابلیت ابزار خوری مناسبی دارد. بعلاوه مقاومت این کابینت ها در برابر ضربه هم بالاست. این امر باعث دوام و ماندگاری بالای کابینت های گلاس می باشد.

اکنون که با کابینت های مدرن و مزایا و تعاریف آنها آشنایی مختصری پیدا کردید ، می توانید نمونه هایی زیبا از این کابینت های مدرن را در رنگ ها و طراحی های متنوع و جذاب در زیرمشاهده نمایید :