کابینت کلاسیک

کابینت آشپزخانه یکی از قسمت‌های بسیار مهم دکورآشپزخانه است که علاوه بر قرار گرفتن وسایل آشپزخانه در آن و مواردی مانند جادار بودن و طرح مناسب باید از جنس مناسبی نیز ساخته شده باشد. باید در نظر داشت که دکور آشپزخانه و خانه به طرح و جنس کابینت وابسته است و هرچه کابینت زیبایی بیشتری داشته باشد، تأثیر بیشتری در زیبایی و دیزاین خانه دارد.

کابینت ممبران :

کابینت های کلاسیک یا ممبران کابینت هایی هستند که روی درب آن ها حکاکی هایی صورت گرفته است. کابینت های ممبران را میتوان نسل جدید کابینت های کلاسیک دانست. یعنی در واقع کابینت های ممبران به نسبت به کابینت های کلاسیکی که تزئینات آن ها دستی انجام میشد مقرون به صرفه تر هستند چرا که حکاکی های روی آن به وسیله دستگاه های سی ان سی (CNC) صورت میگیرد. جالب است که بدانید کابینت های کلاسیک ممبران به اسم کابینت های سه بعدی نیز معروف هستند.

خصوصیات بارز کابینت ممبران عبارتند از :

  1. زیبایی بیشتر با روکش یکپارچه.
  2. عدم نفوذ آب و رطوبت.
  3. رفع معایب روکش ملامینه و وینیل در ام دی اف (MDF) های معمولی.

مهندسین چوب ، برای برای پوشاندن سطح ام دی اف (MDF) از لایه هایی زیبا که عمدتا از جنس وینیل هستند، استفاده می کنند که دارای مضراتی میباشند. این ترکیبات نیز با بخار شدن میتوانند موجبات آلودگی هوای خانه رافراهم کنند و اختلالات تنفسی خفیفی را در افراد و به خصوص در کودکان و سالمندان به وجود آورند که این مشکل در روکش ممبران تا حد زیادی برطرف شده است.

مراحل ساخت کابینت ممبران :

  • کابینت ممبران به کابینتی گفته می‌شود که در آن از روکش ممبران استفاده شده باشد.
  • ممبران یا وکیوم یکسری روکش پی‌وی‌سی هستند که بر روی جنس‌های مختلف از جمله‌ ام دی اف، چوب یا نئوپان کشیده می‌شوند و به آن جنس خام زیبایی می‌بخشند.
  • اکثر این روکش‌های پی‌وی‌سی بر روی‌ام دی اف کشیده می‌شوند و متریال خام کابینت‌های ممبران اغلب ام دی اف است.
  • روال کار به این صورت است که بر روی‌ام دی اف خام یا ام دی افی که با دستگاه سی ان سی ابزار زده شده است ابتدا چسب زده می‌شود و به کمک تکنولوژی مخصوص روکش ممبران برای روی آن وکیوم می‌شود.
  • معمولاً به دلیل قیمت بالا، فقط آن سمت ام دی اف که به سمت بیرون است روکش ممبران می‌شود و طرف دیگر با پی‌وی‌سی سفید پوشش داده می‌شود.

مزایای کلی کابینت ممبران :

مزایای کابینت ممبران در دکور آشپزخانه متعدد و متفاوت است که به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم :

  • اولین و شاید از مهم‌ترین مزایای کابینت ممبران در دکور آشپزخانه تنوع طرح پذیری آن است، یعنی با استفاده از تکنولوژی سی ان سی و وکیوم می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی‌ام دی اف پیاده کرد و سپس آن را روکش کرده و استفاده کرد.
  • از دیگر مزایای کابینت ممبران قیمت مناسب و متناسب با طرح و اجرای این کابینت است. زیرا به نسبت کابینت‌های کلاسیک ساخته شده با چوب دارای قیمت پایین‌تری بوده و همان قابلیت طرح پذیری را دارد و بعضاً ازلحاظ ریزه ‌کاری و طراحی قوی‌تر از کابینت‌های طرح کلاسیک تمام چوب باشد.
  • همین‌که بتوان با قیمت پایین‌تر کابینتی شبیه به کابینت‌های کلاسیک تمام چوب را اجرا کرد خود از مزایای کابینت ممبران است.
  • باید در نظر داشت که وقتی روکش به صورت یکپارچه بر روی‌ام دی اف می‌نشیند و دیگر جای درز و یا بندی موجود نیست زیبایی کار دوچندان می‌شود و بر مزایای کابینت ممبران می‌افزاید.

تنوع کابینت های ممبران با بهره گیری از رنگهای متنوع و طراحی های منحصر بفرد بسیار گسترده می باشد . در زیر نمونه ای از این کابینت های زیبا را برای آشنایی بیشتر آورده ایم :

کابینت ممبران با روکش سفید-طلایی

کابینت ممبران با روکش گردویی

کابینت ممبران با روکش سفید-طوسی

کابینت ممبران با روکش گردویی

کابینت تمام چوب

کابینت های زیر به جای MDF های طراحی و روکش داده شده و برش خورده به طرح چوب های کلاسیک ، تماما از چوب ساخته شده اند که زیبایی و ماندگاری و دوام فوق العادهای دارند :