راهکارهایی برای بزرگتر دیده شدن فضای خانه


این روز‌ها به دلایل مختلفی افراد زیادی به خرید خانه‌های کوچک و نقلی روی آورده‌اند. خانه‌هایی با متراژ پایین‌تر ارزان‌تر هستند و گاهاً قدرت خرید افراد زیادی از جامعه برای تهیه آن‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است. از طرفی با گسترش زندگی شهری و شاغل شدن همه اعضا و یا اعضای اصلی خانه، تمیز کردن و رسیدگی به خانه‌های بزرگ کاری دشوار است؛ از این رو امروزه خانه‌های نقلی طرفداران زیادی دارند.

در این بین تنها مشکلی که برای خریداران و به ویژه برای خانم‌ها پیش می‌آید، کوچک به نظر رسیدن خانه و به اصطلاح دلگیر بودن فضای خانه است. در هر حال خانه محل استقرار و کانون گرم خانواده است و بسیار مهم است. زیرا ساعات مهمی از زندگی در آن جریان دارد. در اینجاست که ترفند‌های بزرگ‌تر نشان دادن خانه به کمک شما می‌آید.

مهم نیست فضای مورد نظر شما چند متر است، در واقع نکته‌ای که خانه شما را با سلیقه و با صفا نشان می‌دهد و به زیبایی هرچه تمام‌تر آن کمک می‌کند؛ استفاده از ترفند‌ها و وسایلی است که مناسب خانه شما باشند.

در این مقاله مروری بر سرفصل‌های زیر خواهیم داشت و راه‌هایی به شما معرفی می‌کنیم تا با بکار گیری آن‌ها فضایی دلچسب و رویایی برای زندگیتان فراهم کنید :

رنگ

یکی از مهم‌ترین ارکانی که در فضا و دکوراسیون برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه تاثیر دارد؛ رنگ است. بهتر است در خانه‌هایی با متراژ پایین از الگوی تک رنگی استفاده کنید؛ به گونه‌ای تنها از یک رنگ یک دست و ثابت برای رنگ‌آمیزی دیوارها و کفپوش و حتی فرش استفاده کنید. این کار هم یک هارمونی بسیار زیبا ایجاد می‌کند و حس آرامش را به بیننده تلقین می‌کند و هم فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

از رنگ‌های روشن و در صورت امکان از پنجره‌های بزرگ کمک بگیرید رنگ‌های روشن معمولاً محیط را دلبازتر جلوه می‌دهند. درست است که استفاده از رنگ‌های گرم اغلب باعث می‌شود تا خانه‌ای دنج و صمیمی داشته باشید اما این رنگ‌ها باعث می‌شوند تا فضاهای داخلی منزل شما کوچک‌تر به نظر برسد، پس تا آن جا که می‌توانید از نور و روشنایی بیشتر در خانه استفاده کنید. اگر بتوانید از سقف به عنوان یک شب‌نما و منعکس‌کننده همانند یک آسمان استفاده کنید، می‌توانید فضا را بزرگ‌تر جلوه دهید.

دیوارها را با رنگی بسیار ملایم و روشن رنگ‌آمیزی کنید و پرده‌های سنگین و ضخیم را از دکوراسیون فضای کوچک خود حذف کنید. سعی کنید دکوراسیونی ساده و شیک را مد نظر قرار دهید. پوشاندن کف تمامی اتاق‌ها با کفپوشی یک دست و یک رنگ نیز راهی برای بزرگ‌تر جلوه دادن فضای یک خانه است. برای مثال می‌توانید کف تمامی اتاق‌ها را با کفپوش چوبی، پارکت ، لمینیت یا سرامیک بپوشانید و این کفپوش را از اتاق خواب به هال و پذیرایی ادامه دهید. این ترفند نیز به شما کمک می‌کند علاوه بر حفظ تعادل رنگ در تمام خانه؛ فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. هم چنین می‌توانید در این گونه چیدمان به جای استفاده از رنگ، دیوارهایتان را کاغذ دیواری کنید. توجه داشته باشید که استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح شلوغ و با رنگ‌های تیره و رنگارنگ مناسب خانه‌های کوچک نیست. در مقابل، می‌توانید از کاغذ دیواری‌های ساده‌تر با رنگ‌های ملایم استفاده کنید.

استفاده از آینه‌های متعدد در دکوراسیون نیز برای تشدید و تقویت نورپردازی خانه، آن را بزرگ نشان می‌دهد. این کار باعث خطای دید نیز می‌شود و بسیار موثر است. آینه های دکوراتیو درعین زیبایی خاص ، کمک شایانی به بزرگتر دیده شدن فضای شما می کنند.

وسایل و دکوری‌ها

وسایلی هم که در چیدمان منزلتان استفاده می‌کنید می‌توانند نقش مهمی در بزرگ‌تر نشان دادن آن ایفا کنند. بنابراین اگر با توجه به استاندارد‌ها و ترفند‌ها آن‌ها را بچینید بدون نیاز به خرید وسایل جدید، تغییری شگفت در فضا ایجاد کنید، فراموش کنید حتی چگونگی قرار گرفتن وسایل نیز در این مسئله مهم است. به طور مثال می‌توانید روی دیوار از پایین تا بالا، قفسه دیوارکوب نصب کنید. به جای اینکه روی یک میز قرار دهید، چندین طبقه نصب کنید. در بالای پنجره هم می‌توانید یک طاقچه نصب کنید و از آن استفاده کنید. هم چنین توجه داشته باشید که می‌توانید از لوازم و مبلمان کمتر و ظریف‌تری در فضای اتاق‌ها استفاده کنید. مبلمانی حجیم و بزرگ مناسب خانه‌های کوچک نیستند و فضا را بسته‌تر نشان می‌دهند و بسیار جاگیر هستند.

اگر کاناپه شما بزرگ و جاگیر باشد، فضای زیادی از اتاق پذیرایی را اشغال خواهد کرد. معمولاً کاناپه‌ها جا برای نشستن دو یا سه نفر دارند و دسته‌های بزرگ و حجیم، تاثیری در جای نشستن نخواهد داشت. اگر پشت کاناپه بزرگ و به عقب خمیده باشد یا دسته‌ها متکایی و بسیار بزرگ باشد، فضایی زیاد اشغال می‌شود و نمای اتاق پذیرایی شما را کوچک می‌کند. کاناپه‌ای شیک و ساده بگیرید تا اتاق دلبازتری داشته باشید.

تعداد لوازم اتاق را به حداقل برسانید و فضا را خلوت‌تر کنید. اجازه دهید که تنها چند شی و وسیله اندک و کوچک اما زیبا جلوه‌گری کند. از مبلمانی نرم و راحت با رنگ‌های تیره‌ای چون نارنجی، انواع صورتی و قرمز که احساس آرامش بیشتری نسبت به رنگ‌های سرد ایجاد می‌کنند در لوازم خانه استفاده کنید، علاوه بر این ریزش نور از فضایی وسیع‌تر در سقف، بهتر از نور یک تک لامپ است که مستقیم از بالای سر بر اتاق می‌تابد چرا که نور اولی فضای آرامش بخش‌تری ایجاد می‌کند. برای انتخاب وسیله‌ای که قرار است روی میز بگذارید، از اشکال هندسی و درخشده بهره بگیرید. به طور مثال، این دکوری برنجی با رنگ براق و متالیک برای این منظور بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

یکی از راه‌ها برای زیبا جلوه دادن دیوار‌های خانه این است که قفسه ها و تابلوهای هم اندازه را در یک ردیف نصب کنید. در ضمن، به تناسب اندازه تابلو و دیوار نیز توجه داشته باشید. این ترفند به زیبایی هرچه بیشتر فضا و نظم آن کمک می‌کند.

یک ترفند جالب

گرد بودن بزرگی می‌آورد، زاویه‌های بسته محیط را کوچک‌تر نشان می‌دهند. فضا‌های کوچک پر از خط‌های مستقیم‌اند. وقتی راهرو، پنجره‌، میز و قفسه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، زاویه‌های تند زیادی به وجود می‌آورند. زاویه‌های تند و بلند و خط‌های مستقیم را با ایجاد خطوط منحنی محو کنید تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد پارچه‌ها برای این منظور بسیار مناسبند. پارچه را روی میل‌پرده بیندازید تا حالت والان هلالی گرفته، چین‌دار شود و دور پنجره آویزان باشد. یا از رومبلی‌ای که از لبه‌ مبل یا صندلی آویزان است، استفاده کنید. اگر می‌خواهید انحنای بیشتری به دکوراسیون خود بدهید، بالش یا فرش‌های بیضی و گرد بسیار مفیدند راه دیگر آن است که به دنبال مبلمان‌هایی که حالت منحنی دارند باشید. مبل راحتی که مانند کوهان خمیده و منحنی‌ است، صندلی پشت لبه‌دار، صندلی‌های خمیده یا مبل‌های استیل گرد را انتخاب کنید.

برای اینکه فضا کوچک است و نمی‌توان برای زیباسازی آن خیلی مانور داد، توصیه می‌کنیم از زیبایی قالی بهره بگیرید. یک قالی بزرگ در زیر و قالیچه کوچک‌تری را روی آن پهن کنید. این کار باعث می‌شود تا کف نما و جلوه دیگری داشته باشد.

نورپردازی

ابتدا لامپ‌های سنتی و سوخته را با لامپ‌های جدید و سالم عوض کنید. لامپ‌های جدید و مدرن، این روزها گزینه‌های بسیار مناسبی برای نورپردازی هستند که هم طول عمر بیشتری دارند و هم گرمای کمتری تولید می‌کنند و بازده بسیار خوبی دارند. همچنین با قرار دادن چراغ‌های زیبا و دکوراتیو در قسمت‌های مختلف، به تقویت نور خانه بپردازید. لوسترهای سقفی قدیمی خانه خود را تعویض کنید و از لوسترهایی در انواع جدید برای نورپردازی سقفی استفاده کنید. توصیه دیگر برای ارتقاء وضعیت نورپردازی خانه، استفاده از رنگ‌های روشن برای رنگ‌آمیزی سقف اتاق‌هاست، زیرا این کار به دل‌باز و روشن شدن فضا، کمک فراوان می‌کند. استفاده از آینه‌های متعدد در دکوراسیون نیز برای تشدید و تقویت نورپردازی خانه، یک ترفند بسیار مفید به شمار می‌آید که توصیه می‌کنیم حتماً آن را در نظر داشته باشید

چند نکته قابل توجه در بزرگ‌تر نشان دادن خانه :

استفاده از طرح‌های عمودی

طرح‌های عمودی از جمله کاغذ دیواری‌هایی با راه راه‌های عمودی می‌تواند به بلندتر دیده شدن سقف خانه شما کمک بسیاری کند، همچنین نصب پرده‌های بلند که از سقف تا ابتدای کف را می‌پوشاند می‌تواند در بلندتر دیده شدن سقف‌ها و در نتیجه بزرگنمایی فضا به شما کمک شایانی خواهد کرد.

قراردادن میز ناهارخوری در آشپزخانه

میز ناهارخوری بزرگ جای اتاق پذیرایی شما را می‌گیرد. اگر آشپزخانه‌تان فضایی قابل قبول دارد، میز ناهارخوری چهار تا شش نفره بگیرید و آن جا غذا بخورید. وگرنه می‌توانید به یاد دوران پرصفا و صمیمیت گذشته سفره پهن کنید و به همراه مهمانان دورادور سفره بنشینید، غذا بخورید و گل بگویید و گل بشنوید. زندگی هرچه ساده‌تر باشد، لطف بیشتری هم خواهد داشت.

استفاده ازکنج های خانه

گوشه اتاق‌ها را دست کم نگیرید. آنها می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند. می‌توانید جاکفشی، کتابخانه، بوفه، باکس یا هرچیز دیگری را در کنج اتاق‌ها قرار دهید تا از این قسمت هم استفاده کرده باشید. کنج اتاق پذیرایی و دیگر اتاق‌ها بخشی مفیدند، اما بیش از دیگر نقاط مظلوم واقع شده‌اند و استفاده چندانی از آنها نمی‌شود.این ترفند نیز در بزرگ نشان دادن خانه بسیار موثر است.

استفاده از کمد های دیواری

کمددیواری‌ها جزو مفیدترین ابزارهایی هستند که می‌توانید در خانه قرار دهید. آنها کمترین فضا را می‌برند و بیشترین فایده را به شما می‌رسانند. از نجاری ماهر کمک بخواهید تا برای شما تعیین کند که کدام نقطه از هال، خواب یا حتی پذیرایی پرت افتاده و مناسب قراردادن کمد دیواری است. او باید برای آن قسمت کمدی بسازد که بیشترین تعداد قفسه‌ها را داشته باشد. شما می‌توانید حجم زیادی کفش، کیف، پوشاک یا حتی وسایل خانه را در آن جا نگاه دارید. به این ترتیب فضای کمی از اتاق گرفته می‌شود، اما در عوض وسایل فراوانی که پیشتر در خانه شما پخش و پلا بودند به صورت جمع و جور در کنار هم چیده می‌شوند

استفاده از گلدان و یا وسایل تزئینی مینیاتوری و کوچک 

گلدان‌هایی حاوی گیاهان همیشه سبز آپارتمانی تهیه کنید و آنها را در چند گوشه خانه قرار دهید. حضور آنها به زندگی شما لطافتی عمیق می‌بخشد. معمولاً گیاهان آپارتمانی رسیدگی چندان زیادی نمی‌طلبند، اما در همان حد توجه اندک هم موجب آرامش روح شما می‌شود. گل و گیاه را از خانه خود دریغ نکنید.

باکس‌های دیواری

این روز‌ها، باکس‌های دیواری طرفداران زیادی پیداکرده‌اند. می‌توانید یکی از آنها را به دیوار آشپزخانه بزنید و قرص و دوا یا ادویه‌ها را در آن قراردهید. یا یکی را به دیوار سرویس بهداشتی بزنید و مسواک و خمیردندان را در آن بگذارید. حتی می‌توانید آن را به دیوار پذیرایی بزنید و مجسمه و تابلوی کوچک و ظریفی را در آن قراردهید. این باکس‌ها جان می‌دهند برای زیباکردن آپارتمان‌های نقلی.

استفاده از آینه های بزرگ

آینه‌ها شعبده ‌بازهایی توانا و چیره ‌دست‌اند. وقتی یک آینه بزرگ را به دیوار اتاق‌تان می‌زنید، نمای روبه‌رو داخل آن می‌افتد و خود به ‌خود منظره اتاق را دو برابر نشان می‌دهد. وقتی به یک آینه بزرگ نگاه می‌کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که فضای آن سوی آینه واقعی است و می‌توانید به آن طرف بروید. آینه‌ها هم مانند پنجره‌ها نقش مهمی در بزرگ نشان دادن اتاق ایفا می‌کنند.

با توجه به نکات و ترفند‌هایی که گفته شد، می‌توانید با استفاده از این راه‌ها وسایل اندکی برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌تان اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که این امکانات نیستند که از هر فضایی منظره‌ای دلچسب خلق میکنند بلکه سلیقه شماست که بهترینها را از فضای موجود می سازد.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *