اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی


دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون (Decoration) در فارسی به معنی چیدن، آراستن و مرتب کردن است. تعریف دکوراسیون داخلی منزل در واقع به طرز چیدن و انتخاب متناسب اسباب و وسایل داخلی خانه، اتاق ها، آشپزخانه، اتاق پذیرایی، حمام و دستشویی است.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل را می توان هماهنگ سازی اجزای داخلی منزل برای بهبود زیبایی و دلنشین شدن فضای خانه و همچنین بهینه سازی فضا به صورت هنرمندانه معنا نمود.

از دکوراسیون داخلی برای جذب مشتری در فروشگاه ها و واحدهای تجاری ها، برای راحت بودن کارمندان و ایجاد فضایی امن برای کار کردن، در بیمارستان ها برای ایجاد احساس همدلی و همراهی با بیماران، ایجاد یک فضای گرم و صمیمی پر از محبت در خانه ها و آپارتمان ها، برای کاربردی کردن فضا های عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس و مترو و حتی برای فضا هایی مانند کابین خودرو ها هم استفاده می شود.

طراحی دکوراسیون منزل دارای عوامل فرعی خاص خود هستند، که باید هرکدام بررسی شوند و تاثیر بسزایی در دکوراسیون بخش مذکور دارند.

دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی

نقش مهمی در طراحی دکوراسیون منزل دارد و توجه به نکات مهم در انتخاب و طراحی دکوراسیون شیک و زیبا برای اتاق پذیرایی باعث می شود به فضایی ایده آل و عالی در منزل دست یابید. از آنجایی که اتاق پذیرایی محل پذیرایی از مهمان ها و رفت و آمد افراد مختلف است، هنگامی که دکوراسیون این مکان را انتخاب می کنید علاوه بر نیازها و تمایلات خود، باید موارد و نکات مهم دیگری را نیز مورد توجه قرار دهید تا نتیجه طراحی دکوراسیون شما فوق العاده شود.

یکی از مواردی که توجه به آن اهمیت زیادی دارد نوع و محل قرار دادن وسایل اتاق پذیرایی از جمله سرویس مبل و میزها است که نقش زیادی در جذابیت و شیک بودن اتاق پذیرایی دارد.

طراحی های متفاوتی برای دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی ارائه شده است که هریک زیبایی خاص خود را دارند اما توجه داشته باشید که همه آن طراحی ها مناسب فضای منزل شما نیستند و نمیتوانند دکوراسیونی ایده ال و مناسب برای اتاق پذیرایی شما باشند. یکی از موارد مهمی که برای این انتخاب باید به آن توجه نمود این است که  ابعاد اتاق پذیرایی و همچنین فرم کلی آن درطراحی دکوراسیون مناسب و ایده آل اهمیت زیادی دارد.

باید دکوراسیون و چیدمانی مناسب با فضای اتاق انتخاب و اجرا نمود تا علاوه بر زیبایی و جذابیت، کارایی لازم را نیز داشته باشد. از اتاق پذیرایی علاوه بر اعضا خانواده، مهمان هایی با سلایق و نیازهای مختلف استفاده می نمایند، پس باید طراحی و نوع چیدمان به گونه ایی باشد همه افراد در آن احساس راحتی کنند و دکوراسیون و چیدمان آن مورد پسند همه باشد.

دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن از مهم ترین بخش ها در هر خانه است که برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل باید از روش های اصولی و ایده های کاربردی استفاده شود تا دکوراسیونی مدرن و شیک در فضای اتاق نشیمن ایجاد شود.

برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن ابتدا باید سبک دکوراسیون مورد نظر خود را مشخص کنید سپس با توجه به سبک دلخواه خود وسایل و ملزومات دکوراسیون نشیمن را تهیه کنید و آن ها را به روشی کاربردی در فضای اتاق نشیمن منزل خود بچینید.

نورپردازی نشیمن نیز از موارد تاثیرگذار روی جذابیت بیشتر دکوراسیون داخلی نشیمن است. طراحی نورپردازی اتاق نشیمن می تواند باعث متفاوت تر به نظر رسیدن دکوراسیون آن شود.

امروزه اغلب افراد برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن منزل خود از مبلمان استفاده می کنند که طرح و رنگ و اندازه مبلمان می تواند روی جذابیت بیشتر دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن تاثیرگذار باشد.

بهتر است مبلمان اتاق نشیمن را با توجه به اندازه اتاق نشیمن انتخاب کنید. اگر فضای نشیمن منزل شما کوچک است بهتر است از مبلمان با طرح ساده و ظریف و رنگ روشن استفاده کنید. برای اتاق نشیمن با اندازه بزرگ می توانید از انواع مبلمان با طرح های شلوغ و ساده و رنگ های روشن و تیره استفاده کنید.

چیدمان مبلمان یکی دیگر از نکاتی است که برای طراحی دکوراسیون داخلی نشیمن باید مورد توجه قرار بگیرد. مبلمان اتاق نشیمن باید روبروی نقطه کانونی ( شومینه و یا میز تلویزیون ) چیده شوند.

 دکوراسیون داخلی آشپزخانه

دکوراسیون داخلی آشپزخانه به دلیل اینکه طیف وسیعی از انتخاب ها را پیش رو ما می گذارد جز قسمت های هیجان انگیز دکوراسیون داخلی است، به عنوان مثال انتخاب رنگ مناسب و یا کاغذ دیواری هماهنگ با دیگر اجزای آشپزخانه نقشی مهم در زیبایی آشپزخانه دارد.

کابینت آشپزخانه

سینک و شیرآلات ظرفشویی

جزیره یا آیلند آشپزخانه

گاز و هود و فر

مبلمان آشپزخانه

و…..

موارد دیگری که می توان به صورت مختصر به آن اشاره کرد نور پردازیست که بهتر است شدت و رنگ نور استفاده شده در بخش آشپزخانه با دیگر بخش ها متفاوت باشد و یا استفاده از کفپوشی متفاوت و در ارتفاع غیر همسطح با سطح پذیرایی یا نشیمن باشد، کفپوشی که در آشپزخانه استفاده میشود باید ویژگی های مهمی داشته باشد. از جمله این ویژگی های که کفپوش آشپزخانه نیاز دارند، مقاوم بودن در برابر آب و افتادن تجهیزات فلزیست. انتخاب مبلمان مناسب در آشپزخانه نیز از عوامل مهم است که می تواند تغییر زیادی در جلوه آشپزخانه های بزرگ ایجاد کند.

آشپزخانه قلب تپنده خانه و یکی از مهمترین بخش های آن است و معمولا اهالی خانه وقت قابل ملاحضه ای را در آن سپری میکنند و معمولا از تراکم بالایی از اثایه را در خود جایی می دهد.

دکوراسیون داخلی اتاق خواب

اتاق خواب منزل فضایی است که باید از دیگر محیط های منزل راحت باشد. دکوراسیون اتاق خواب باید ویژگی های خاص خود را داشته باشد که بتواند به فضایی راحت و آرام بخش برای استراحت و خواب تبدیل شود. مواردی که باید در طراحی دکوراسیون داخلی به آن توجه کنید استفاده از رنگ های آرام بخش و غیر هیجانی است، دیگر مورد نور پردازی است که باید با شدت کم و رنگ ملایم باشد. سرویس خواب که یکی برجسته ترین و مهمترین مبلمان اتاق خواب است و باید به دقت انتخاب شود. در پایین به مواردی که باید به آن توجه کرد به طور خلاصه اشاره شده است.

استفاده از نورپردازی آرام بخش و ملایم

سرویس خواب با اندازه و رنگ مناسب

رنگ آمیزی یا استفاده از کاغذ دیواری با رنگ های ملایم و غیر هیجانی

استفاده از کف پوش متفاوت  با دیگر بخش های منزل

پرده های مناسب برای نوردهی به منزل در روز

به طور مثال : سرویس خواب خیلی بزرگ در اتاق خواب های کوچک علاوه بر اشغال فضای اتاق، زیبایی اتاق را نیز کم می کند، همچنین استفاده از بالشت های زیاد بر روی سرویس خواب علاوه بر مشکل در هنگام خواب باعث بهم ریخته دیده شدن فضای اتاق خواهد شد. از جمله استفاده از گل های طبیعی و همچنین یک کتابخانه کوچک است که می تواند دکوراسیون اتاق خواب شما را متحول کند.

دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی

نشان دهنده میزان اهمیت شما به آسایش و بهداشت در خانواده دانست، اگر چه حمام مکانی خصوصی است و به ندرت پیش می آید که شخصی خارج از اعضای خانواده از آن استفاده کند اما باید بدانیم که طراحی ایده آل برای دکوراسیون داخلی حمام در تمام خانه ها مهم است و باید به آن اهمیت داد.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی حمام تنها در زیبایی خلاصه نمی شود مهم است که در هنگام نظافت دارای محیطی الهام بخش و آرام باشیم تا با دوری از تنش های روزانه بتوانیم روح خود را نیز شستشو دهیم.

از مهمترین نکاتی که در طراحی دکوراسیون داخلی حمام باید مورد توجه قرار گیرد محیا کردن سیستم های تهویه هوای مناسب برای ایجاد هوایی مطبوع در حمام است. ایجاد مکانی برای لوازم شخصی هر فرد در حمام، قرار دادن دمپایی مخصوص حمام، استفاده از محلول های شوینده قوی برای شستشوی کاشی و سرامیک ها و استفاده از شیرآلات مناسب در حمام و سرویس بهداشتی از دیگر نکاتی است که به بهداشت خانواده کمک شایانی می نماید.

تزئینات نیز نقش بسیار موثری در طراحی دکوراسیون داخلی حمام دارد شما به راحتی با تزئینات خانگی می توانید ضمن زیبا ساختن حمام و سرویس بهداشتی خود، انرژی مثبتی به محیط آن وارد نمایید. از جمله تزئیناتی که در دکوراسیون داخلی حمام دارای کاربرد های بسیاری است ایجاد تزئینات برای محل قرار گیری حوله و لوازم بهداشتی است.

در زمان های گذشته طراحی دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار نبود ولی امروزه با گسترش علم و تکنو لوژی طراحی زیبا و کاربردی برای دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شده است.

طراحی دکوراسیون مناسب برای سرویس بهداشتی از مهم ترین مسائلی است که امروزه توجه طراحان داخلی را به سوی خود جلب کرده است. برخی از افراد تصور می کنند که طراحی دکوراسیونی زیبا برای سرویس های بهداشتی کار بیهوه ای است و مستلزم هزینه های اضافی می باشد که این تصور کاملا غلط است. بهتر است زیباترین طراحی ها را برای دکوراسیون سرویس بهداشتی منزل خود داشته باشید تا بتوانید در هنگام نظافت به آرامش کامل برسید.

یکی از مهم ترین وسایل و تجهیزات مورد استفاده در دکوراسیون سرویس های بهداشتی کاشی ها وسرامیک ها هستند که طرح و رنگ کاشی و سرامیک می تواند بر روی زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی سرویس های بهداشتی تاثیرگذار باشد. همچنین استفاده از مدل روشویی ایده آل می تواند نقش موثری در طراحی سرویس بهداشتی داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی زیبایی طراحی داخلی سرویس های بهداشتی استفاده از رنگ های مناسب است و علاوه بر این رنگ ها نقش تعیین کننده ای در ایجاد احساس افراد نسبت به فضا دارند.

برای سرویس های بهداشتی با فضای بزرگ می توانید از ترکیب رنگ های روشن و تیره استفاده کنید که این ترکیب های رنگی می توانند فضای دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی شما را لوکس و متفاوت تر نشان دهند.

نصب آینه نیز یکی از ایده های مناسب برای زیباسازی فضای سرویس های بهداشتی است.

اگر شما تمایل دارید فضای سرویس بهداشتی تان دارای نظم و ترتیب خاصی باشد می توانید از شلف ها برای قرار دادن انواع وسایل شوینده و حوله و سایر وسایل بهداشتی استفاده کنید.

قرار دادن گلدان ها و گل های زیبا در فضای سرویس بهداشتی می توانند تغییرات مثبتی را ایجاد کنند و علاوه بر این مشاهده گل های زیبا و رنگارنگ بر روی روحیه افراد خانواده می توانند تاثیرگذار باشند.

توصیه دکوراسیون داخلی آرک دکور

خلاقیت در دکوراسیون داخلی بخش مهم و تاثیر گذاری است که کمتر کسی از آن بهره می برد. خلاقیت سبب می شود با استفاده از قدرت فکر ایده های جدید به ذهنتان برسد که دکوراسیون داخلی منزل شما را زیبا کند. پس برای داشتن زیباترین دکوراسیون داخلی پذیرایی، دکوراسیون داخلی آشپزخانه، دکوراسیون داخلی منزل کوچک و … از ذهن خلاق خود استفاده کنید.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *