عوامل مهم در دکوراسیون داخلی یک واحد تجاری


طراحی دکوراسیون یک واحد تجاری (فروشگاه) با چند ترفندی که فروش شما را افزایش می‌دهد:

طراحی دکور تجاری یا همان دکوراسیون فروشگاه یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر جلب توجه مشتری و افزایش میزان فروش است. در طراحی دکور تجاری برای فضای داخلی فروشگاه و مغازه‌های کوچک و بزرگ با اجرای چند نکته می‌توان تجربه‌ی مشتری را بهبود بخشید که این تجربه‌ی خوب و متفاوت به فروش بیشتر و جذب مشتریان بیشتر منجر می‌شود.

در این مطلب به نکات اساسی در مورد طراحی فضای داخلی یک واحد تجاری می‌پردازیم. با به‌کار بستن این نکات می‌توانید توجه مشتریان را جلب کنید، آنها را تحریک کنید که چرخی در فروشگاه شما بزنند، محصولی را انتخاب کنند و به سمت صندوق فروشگاه بروند. این نکته‌ی مهم را فراموش نکنید که از زمانی که فردی قدم در فروشگاه شما می‌گذارد تا زمانی که محصولی را انتخاب می‌کند و به سمت صندوق می‌رود، طراحی دکور تجاری خلاقانه و هوشمندانه‌ی فضای واحد تجاری تأثیر چشمگیری در تصمیم‌گیری او دارد. اینکه محصولی را خریداری کند یا خیر و اینکه به سایر محصولات فروشگاه سر بزند یا نه، کاملا به شیوه‌ی طراحی دکور تجاری شما بستگی دارد.

ورودی فروشگاه

ورودی یا آستانه‌ی واحد تجاری جایی است که مشتری بالقوه پس از عبور از درب ورودی به آن قدم می‌گذارد و در واقع اولین مکانی است که مشتری با آن مواجه می‌شود و با توجه به وسعت واحد تجاری در فاصله‌ی بین ۵ تا ۱۵ قدمی از درب ورودی قرار دارد. این محدوده جایی است که مشتری از دنیای بیرون فاصله می‌گیرد و به فضای فروشگاه شما منتقل می‌شود و با محصولاتی که برای ارائه دارید مواجه می‌شود و در اصطلاح به آن «منطقه‌ی رهایی از فشار» می‌گویند. در همین محدوده است که مشتری فروشگاه شما را مورد بررسی و قضاوت قرار می‌دهد و حدس می‌زند که فروشگاه‌تان گران است یا ارزان، نورپردازی آن هماهنگ است یا خیر و اینکه آیا وسایل، محصولات و رنگ‌ها به‌درستی در کنار هم قرار گرفته‌اند یا نه. از آنجا که مشتریان در این محدوده در «مرحله‌ی انتقال» به‌سر می‌برند معمولا محصولات، علائم و هرچه را که در این بخش باشد نادیده می‌گیرند.

طراحی سمت راست فروشگاه 

طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۹۰ درصد از مشتریان پس از ورود به واحد تجاری ناخودآگاه به سمت راست حرکت می‌کنند. این واقعیتی است که مغازه‌داران به‌خوبی از آن اطلاع دارند. اولین دیواری که مشتریان پس از ورود به مغازه با آن روبه‌رو می‌شوند، در اصطلاح «دیوار قدرت» نام دارد. بنابراین درطراحی دکور تجاری برای طراحی این دیوار و کالاها و محصولاتی که در آن به نمایش می‌گذارید باید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که توجه مشتریان را جلب کرده‌اید، باید محصولاتی را در این بخش قرار بدهید که از جنبه‌های مختلف برای فروشگاه شما حائز اهمیت‌اند؛ مثلا محصولات محبوب یا محصولاتی با سود بیشتر یا حتی محصولات فصلی. همچنین در این بخش باید برای ارائه‌ی توضیحات در مورد محصول و بنرهای تبلیغاتی هم خلاقیت به خرج بدهید و توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تعیین مسیر برای مشتری

این مورد به مساحت واحد تجاری و طرح کلی آن بستگی دارد. تا اینجا متوجه شدید که بیشتر مشتریان تمایل دارند مسیر خود را به سمت راست فروشگاه دنبال کنند. مرحله‌ی بعدی این است که مطمئن شوید آنها مسیر خود را در فروشگاه طی می‌کنند و بیشتر محصولات شما در معرض دید آنها قرار می‌گیرد. در طراحی دکور تجاری ، در نظر گرفتن یک مسیر فکر شده برای طی کردن مشتریان نه‌تنها احتمال خرید را افزایش می‌دهد بلکه شرایطی را فراهم می‌کند تا بهتر بتوانید رفت‌وآمد مشتریان را کنترل کنید و متوجه شوید که در کدام نقطه از فروشگاه بیشتر توقف می‌کنند و از کدام قسمت ساده عبور می‌کنند.

بیشتر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها یک مسیر دایره‌ای را برای مشتریان در نظر می‌گیرند تا آنها را به انتهای فروشگاه و مجددا به جلوی درب ورودی هدایت کنند. در برخی از فروشگاه‌ها این مسیر تعیین‌شده با کف‌پوش متفاوت یا با طراحی متمایز از سایر بخش‌ها مشخص می‌شود. این تمایز توجه مشتریان را جلب می‌کند و مسیری را که شما می‌خواهید دنبال می‌کنند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که شما با مشخص کردن این مسیرها قصد دارید مشتری را به نقطه‌ای که می‌خواهید هدایت کنید. بنابراین باید در نقطه‌ی موردنظر یک محصول چشم‌گیر و متفاوت را به آنها عرضه کنید. مثلا در انتهای هر راهروی فروشگاه، یک محصول جدید و خاص قرار بدهید.

کند کردن حرکت مشتری

بعد از اینکه زمان و تلاش زیادی برای جلب مشتریان و کشاندن آنها به واحد تجاری خود صرف کردید، مطمئنا نمی‌خواهید که آنها به‌سرعت نگاهی به اجناس و محصولات بیندازند و با یکی دو خرید محدود، فروشگاه را ترک کنند. فروشندگان برای پیش‌گیری از این اتفاق، به عناوین مختلف سعی می‌کنند سرعت مشتری را کم کنند و موانعی ایجاد کنند که اصطلاحا به آنها «سرعت‌گیر» می‌گویند. این سرعت‌گیر می‌تواند هرچیزی باشد که توجه مشتری را جلب کند و یک زنگ تفریح بصری برای او فراهم کند. این کار را می‌توانید با نصب علائم و تبلیغات، یا قراردادن محصولات خاص و فصلی در مسیر مشتری انجام بدهید.

در طراحی دکور تجاری یکی از روش‌هایی که فروشندگان برای چیدن محصولات در فروشگاه مورد استفاده قرار می‌دهند این است که محصولاتی با کاربری مشابه و محصولات مرتبط را در کنار هم می‌چینند. این کار در خرید آنی مشتری هم تأثیرگذار است. باید محصولات خود را طوری در کنار هم قرار بدهید که مشتری، تعامل و وابستگی آنها را درک کند و برای خرید محصول مرتبط تشویق شود. محصولات پرفروش و پرتقاضا را هم‌سطح با چشم مشتریان قرار بدهید و محصولاتی را که کمتر تقاضا دارند در ردیف‌های بالاتر یا پایین‌تر بچینید. نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سرعت‌گیرها را متناوبا مثلا هفته‌ای یک‌بارعوض کنید تا برای مشتریان ثابت تازگی و تنوع داشته باشد.

امکانات راحتی مشتری

نکته‌ای که نباید از آن غافل باشید این است که بسیاری از مشتریان به‌خصوص خانم‌ها دوست ندارند کسی یا چیزی از پشت مانع آنها برای حرکت شود و با بدن‌شان تماس داشته باشد. بنابراین هنگام چیدن محصولات فروشگاه باید دقت کنید که فضای کافی برای عبور مشتریان در نظر بگیرید تا فضای شخصی قابل قبولی اطراف خود داشته باشند و بتوانند آزادنه حرکت کنند.

با قرار دادن صندلی و نیمکت در فروشگاه راحتی بیشتر مشتریان را فراهم می‌کنید؛ به‌خصوص در مورد مشتریانی که افرادی همراه خود دارند یا دارای فرزند هستند. دقت کنید که این نیمکت‌ها را روبه‌روی محصولات خود قرار بدهید؛ در واقع باید جایی را برای آنها در نظر بگیرید که افرادی که در حال استراحت هستند، نیم‌نگاهی هم به محصولات عرضه‌ شده داشته باشند. قراردادن این صندلی‌ها باعث می‌شود که مشتریان با خیال راحت‌تر بتوانند زمان بیشتری را در فروشگاه شما بگذرانند و همراهان آنها هم به خرید تشویق بشوند.

پیشخوان فروشگاه 

جایی‌که شما پیشخوان، کانتر و دستگاه کارت‌خوان خود را قرار می‌دهید آن‌قدر مهم است که باید چندین روز به آن فکر کنید و انتخاب‌های مختلف و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنید. مکان پیشخوان و صندوق فروشگاه بستگی به مسیر خریدی دارد که برای مشتریان در نظر گرفته‌اید. بنابراین اگر مشتریان شما ناخودآگاه به سمت راست، مسیر خود را دنبال می‌کنند و شما هم چنین مسیری را برای آنها در نظر گرفته‌اید که به سمت راست بروند، دور بزنند و از چپ برگردند، به نظر می‌رسد بهترین مکان برای قرار دادن پیشخوان، سمت چپ بخش جلوی فروشگاه است. البته تصمیم‌گیری برای محل قرار دادن پیشخوان و دستگاه‌های کارت‌خوان، به وسعت واحد تجاری و طراحی کلی آن بستگی دارد. بنابراین با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، بهترین مکان را برای پیشخوان انتخاب کنید.

همچنین اگر فروشگاه شما فقط یک فروشنده دارد و کارمندانی ندارد که در میان محصولات بگردند، باید پیشخوان را جایی قرار بدهید که هم به فروشگاه و رفت‌وآمدها تسلط داشته باشید و هم بتوانید پاسخگوی مشتریان باشید و هزینه‌ها را دریافت کنید.

هنگام انتخاب مکان پیشخوان و طراحی آن به نکات زیر هم توجه کنید:

کانتر یا پیشخوان را طوری انتخاب کنید که به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا خریداران بتوانند کیف و وسایل خود را روی آن قرار بدهند و با خیال راحت با شما تعامل داشته باشند و محصولات خود را جابه‌جا کنند.

محصولات پرمصرف یا محصولاتی که مورد علاقه و توجه مشتریان است را در نزدیکی پیشخوان بچینید. با این کار می‌توانید مشتریان را به خرید آنی یا خرید لحظه‌ی ‌آخری تشویق کنید.

طراحی دکور تجاری و فضای داخلی فروشگاه فرایندی است که پایان ندارد. در واقع شما باید دائما در حال تغییر دادن آن باشید، بخش‌هایی به فروشگاه اضافه کنید یا بخش‌هایی را حذف کنید تا در نهایت تجربه‌ی مشتری و مسیر مشتری را به بهترین نحو طراحی کنید و بهبود ببخشید.

در نهایت آنچه دائما باید مورد توجه قرار بدهید و بر آن تمرکز کنید، هدایت مشتری در مسیر خرید است به‌نحوی که تجربه‌ی خوبی از خرید از فروشگاه شما کسب کند. خودتان را جای مشتری بگذارید و در واحد تجاری خود قدم بزنید. ببینید که آیا المان‌ها و علائمی که در نظر گرفته‌اید به‌درستی شما را به مقصود مورد نظرتان می‌رساند؟ از دوستان، خانواده و کارمندان‌تان بخواهید همین کار را انجام بدهند و بازخوردها را صادقانه با شما در میان بگذارند.

در نهایت مشتریان را به‌دقت زیر نظر بگیرید؛ ببینید کدام بخش از فروشگاه توجه آنها را جلب کرده و کدام بخش کمتر مورد توجه آنها قرار گرفته است. در نظر بگیرید که مشتریان معمولا چه مسیری را انتخاب می‌کنند و رفتار آنها در مواجهه با بخش‌های مختلف فروشگاه چگونه است. با کمک این اطلاعات و مشاهدات می‌توانید در طراحی اولیه‌ی خود تغییراتی ایجاد کنید. اگر در طراحی دکوراسیون فروشگاه انعطاف‌پذیر باشید و به جزئیات و بازخوردهای مشتریان توجه کنید، در نهایت به طراحی و دکوراسیونی می‌رسید که هم برای مشتریان قابل توجه است و هم برای فروشنده سود و فروش بیشتر را به دنبال دارد.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *