انواع سبک دکوراسیون داخلی


سبک های رایج در دکوراسیون داخلی :

سبک های دکوراسیون منزل اولین حرکت برای طراحی منزل بهرگیری از دانشی است که از انواع دکوراسیون ها و تکنیک ها و همچنین اصول ها بدست می آید ، این نوع سبک ها شامل انواعی از نوع سبک مدرن، مینیمال ، اسکاندیناوی و همچنین صنعتی و …. است که هر یک از این ها تفاوت هایی نیز با هم دارند  که هر یک از دکوراتورها بر اساس سلیقه و قانون های خاص شروع به طراحی می کنند. در ادامه به هریک از انواع سبک ها با هم آشنا می شویم و تفاوت و شباهت آن ها را با هم درک می کنیم.

 1- سبک دکوراسیون مدرن :

مدرن در اصل یک معنای گسترده دارد که در بخش دکوراسیون اغلب به یک خانه که با خط های صاف و منظم، استفاده از رنگ های ساده و دیگر عواملی شامل استیل و شیشه طراحی شده می گویند. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در تمامی خانه ها شامل مواردی همچون مبلمان شده استفاده کرد. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله مواردی است که در سبک مدرن قابل مشاهده است. یکی از خصوصیات دکوراسیون مدرن استفاده از شکل های هندسی و واضح مثل دایره ها و چهارگوش ها می باشد. بعضی از اشکال هندسی که گوشه دار می باشند تفسیر آن پیچیدگی دنیای مدرن است و اشکال منحنی نیز حس رشد و استواری زندگی مدرن را به نمایش می گذارد. همچنین استفاده از مجسمه و نقاشی های انتزاعی در سبک منازل مدرن است.

2- سبک دکوراسیون امروزی :

در سبک های امروزی و مدرن دکوراسیون منازل با هم متضاد است که در بعضی از مواقع به جای همدیگر قابل استفاده می شود، این گونه سبک ها با هم فرق هایی نیز دارند ولی فرق اصلی آن ها در این است که سبک مدرن تفسیری از طراحی می باشد که در قرن بیستم آغاز شده، از سوی دیگر سبک های امروزی انعطاف پذیری بسیاری دارند و متصل به قوانین خاصی نمی باشند. برای نمونه می توان گفت در طراحی چیدمان از وسایل خطوط خمیده استفاده می شود در صورتی که در سبک مدرن این مورد استفاده نمی گردد. در طراحی دکوراسیون امروزی حس راحتی موجود است . برعکس دیگر سبک ها مثل مدرن فضای داخلی رسمی تر می باشد، فضای دکوراسیون امروزی حس دوستانه به اطرافیان انتقال می دهد.

3- سبک دکوراسیون مینیمال :

سبک مینیمال یکی از سبک های پرطرفدار است که در بعضی از سبک های داخلی استفاده شده است. سبک مینیمال ساده است و رنگ های استفاده شده در این سبک ساده می باشد و فاقد از هر گونه براقی در رنگ ها است. کاربرد رنگ سفید در این دکوراسیون مینیمال زیاد می باشد. در مینیمال سادگی را جز آن شناخته اند و همچنین عناصر اضافی در آن حذف گردیده است. تمامی دکورها ساده بوده و شامل هیچ گونه نقش اضافه است. یکی از ویژگی های مینیمال در دکوراسیون استفاده از رنگ هایی است که با هم متضاد هستند. همانند سفید و سیاه می باشد. رنگ های تضاد نباید بیش از حد همدیگر را خنثی کنند.

 4- سبک دکوراسیون صنعتی : 

سبک صنعتی شامل سبک های در دوره انقلاب صنعتی می باشد که کاربرد در قرن های 17 و 18 میلادی دارد در این گونه از سبک صنعتی اینگونه به نظر می آید که چیدمان ناقص است . در زمان تاریخ اروپا استفاده از مبلمان چرم کاربرد بسیاری داشته که استفاده آن در خانه ثروتمندان جای دارد به همین دلیل همیشه در این نوع دکوراسیون صنعتی از این سبک استفاده می گردد.

 5- سبک دکوراسیون مدرن قرن بیستم :

در این نوع سبک مدرن به نام Mid-Century modern شناخته شده که به بیننده حس نوستالژی منتقل می کند. در این نوع سبک نشان دهنده استفاده از عنصرهای مینیمال است و ساده بودن نیز یکی از عنصرهای مهم می باشد که بر اساس اصول رعایت گردیده است.

 6- سبک دکوراسیون اسکاندیناوی :

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی در طراحی از وسایل خیلی ساده استفاده گردیده که همانند زندگی مردم اروپا می باشد . در طراحی اسکاندیناوی تجهیزات استفاده شده ساده است و همچنین استفاده از رنگ سفید مرسوم است و ترکیبی از عنصرهای مثل چوب، وسایل پلاستیکی روشن و استیل، نورپردازی طبیعی کمتر استفاده گردیده است. این نوع سبک، به سبک اسکاندیناوی نزدیک است که سبک مینیمال از سبک اسکاندیناوی الگو برداری می کنند.

 7- سبک دکوراسیون سنتی غربی :

در این نوع سبک سنتی غربی استفاده از وسایل کلاسیک و استفاده از وسایل باشکوه مرسوم است. در این گونه تجهیزات چوب به کار رفته تیره و رنگ های استفاده شده پر رنگ و تنوع بافت ها در مبلمان با پارچه های بافتنی یا مخمل به کار رفته است.

 8- سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه :

سبک دکوراسیون داخلی سنتی خاورمیانه یکی از بهترین و جذاب ترین دکوراسیون به شمار رفته در این نوع سبک استفاده از فرش و گلیم ایرانی کاربرد زیادی دارد ولی به تنهایی استفاده از این نوع سبک کافی نیست. رنگ های گرم و تند همراه با نقش سنتی و اسلامی است. دیگر تجهیزات مهم در این دکوراسیون استفاده از پشتی و تخت های سنتی است.

 9- سبک دکوراسیون انتقالی یا ترنزیشنال : 

سبک دکوراسیون انتقالی از سبک های دوست داشتنی و جالب می باشد زیرا استفاده از سبک مدرن و سنتی در آن با هم مخلوط است. در این سبک انتقالی استفاده از تجهیزات استیل و شیشه و همچنین مبلمان عظیم و پر شکوه استفاده می گردد. حس امنیت و راحتی در این سبک با توجه به خنثی بودن رنگ ها قابل استفاده است و زیبایی خاصی به خانه می دهد.

 10- سبک دکوراسیون سنتی شرق دور : 

در چین و ژاپن استفاده از سبک دکوراسیون سنتی شرق دور بسیار رایج می باشد. دکوراسیون سنتی شرق دور استفاده از تجهیزات بسیار ساده و به دور از هر گونه شلوغ کاری است. میز و صندلی کوتاه و مربع شکل، الگو گرفته از زندگی شرقی ها را نشان می دهد. بکارگیری از تجهیزات و ابزارهای در این سبک نزدیک به سبک مدرن می باشد. رنگ های به کار گرفته شده خنثی بوده و همچنین استفاده از رنگ های گرم متداول است.

 11- سبک دکوراسیون فرانسوی :

رنگ های گرم مثل قرمز و زرد از نمونه انتخاب های سبک فرانسوی است که بهره گیری از ظرف های تزیینی و روتختی های سنگین و ضخیم در آن مرسوم است.

  12- سبک دکوراسیون بوهمیان : 

از جذاب ترین سبک به نام سبک دکوراسیون بوهمیان هومر است . این سبک قانون خاصی ندارد و طراحی در این سبک دل بخواهی می باشد و نام دیگر این سبک کولی وار می باشد به معنای چشم پوشی از قوانین نیست و بازدهی از سلیقه اعضای خانه می باشد.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *